از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. این است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند که در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم شاخص قند خون را توضیح دهیم.

برای افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهایی با قند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده قندی می توانند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای حاوی نشاسته (مانند به عنوان سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد ، که می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق الذکر مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، مقدار مطالب “غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، شکستن ، پختن و سپس پختن و کم کردن آب غذا باعث افزایش قند موجود در غذاها می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. شکر وجود خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی بشقاب داغ قرار دهید تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای معمولی خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیال بودن و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. به قند خون را بالا خواهد برد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاها به نحوی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری داشته باشد. (سیب های تازه را با پوست شکل رنده شده آنها مقایسه کنید.) همچنین از لوبیا به عنوان گروه غذایی ، با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر ، استفاده کنید. (قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار گلیسمی نسبت می دهند. بنابراین ، اولین گام در برنامه رژیم غذایی ، میزان کل کربوهیدرات ها و سپس در نظر گرفتن منبع کربوهیدرات ها در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، بخش عمده ای از وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدرات های رژیم غذایی است ، که بر اساس آن هر قسمت از غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر دیابت ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت سودا و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید