ارتباط بین نوبت کاری استرس و سطح سروتونین


قرن بیست و یکم با ظهور فناوری مدرن، تجارت بین‌المللی و تجارت، و میل تزلزل ناپذیر برای یافتن و ماندن در آن راه مشخص شده است.

به دلیل این عوامل، شرکت‌های تجاری در دنیایی رقابت می‌کنند که اقتصاد 24 ساعت در روز، هفت روز در هفته کار می‌کند. این وضعیت نیاز به کارگرانی را ایجاد کرده است که حتی در شب نیز کار خواهند کرد. این کار سبک زندگی کارمندان را بازسازی کرد و روز را به زمان خواب آنها تبدیل کرد. تنظیم می تواند در عملکرد طبیعی بدن اختلال ایجاد کند، سیستم خواب را مختل کند و سطح سروتونین را در بدن کاهش دهد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که در سیستم عصبی مرکزی یافت می شود و بر بسیاری از عملکردها مانند خلق و خو، خواب، رابطه جنسی و اشتها تأثیر می گذارد. این انتقال دهنده عصبی همچنین ممکن است باعث بازسازی سلول شود.

مطالعات نشان می دهد که کارگران بیکار اغلب سطوح پایین تری از هورمون «احساس خوب» به نام سروتونین دارند. محققان دانشگاه بوئنوس آيرس به سرپرستي دكتر سارلوس جي، Рirоlа 683 مرد و 437 كارگر روزانه را با 246 شيفت كاري مورد مطالعه قرار دادند. نتایج، سطح سروتونین نوبت‌کاران، که با آزمایش‌های خون اندازه‌گیری می‌شد، بسیار کمتر از آن روزهای عادی بود. علاوه بر کاهش سطح سروتونین، در نوبت‌کارها نیز مشخص شد که کلسترول بالاتر، نسبت باسن به کمر، افزایش فشار خون و سطوح تری گلیسرید بالاتری دارند.

از آنجایی که سطح سروتونین حالت‌های خواب و سایر عملکردهای بدن را تنظیم می‌کند، مطالعه‌ای در دانشگاه بوئنوس آیرس نشان داد که نوسانات ممکن است باعث ایجاد چیزی شود که به آن اختلال خواب شیفت کاری می‌گویند. با این شرایط اغلب وقتی نیاز به خواب دارند بیدار بمانند. این افراد می توانند هنگام خواب بسیار خسته شوند. این اختلال به دلیل برنامه کاری است که در طول خواب معمولی از بین می رود. در نتیجه، افراد در خوابیدن مشکل دارند، زیرا بدن آنها برای بیدار ماندن طراحی شده است. زمان خواب و بیدار شدن با آنچه که از یک حرکت داخلی بدن انتظار می رود متفاوت است.

برخی از مطالعات همچنین دریافته اند که فعالیت های غیرعادی و شیفت های شب ممکن است بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. این مطالعات نشان می دهد که تغییر کار ممکن است به طور مستقیم برای فشار خون بالا و افزایش چربی بدن، با توجه به پژوهشگران مطالعه Buenos Aires، مسئول باشد. علاوه بر اختلالات خواب، کاهش سطح سروتونین نیز با شرایط دیگری مانند افسردگی، اضطراب و افسردگی مرتبط است.

تغییر سبک زندگی می تواند منجر به بهبود سطح سروتونین شود. برای تثبیت سطح سروتونین، الگوی خواب باید ثابت باشد و مکمل های غذایی باید حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای کنترل سطح سروتونین باشند. از مصرف برخی داروها و موادی مانند کافئین، نیسوتین، الکل و داروهای ضدافسردگی باید اجتناب شود زیرا ممکن است تولید سروتونین را مهار کنند.

تغییر سبک زندگی می تواند منجر به بهبود سطح سروتونین شود. برای تثبیت سطح سروتونین، الگوی خواب باید ثابت باشد و مکمل های غذایی باید حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای کنترل سطح سروتونین باشند. از مصرف برخی داروها و موادی مانند کافئین، نیسوتین، الکل و داروهای ضدافسردگی باید اجتناب شود زیرا ممکن است تولید سروتونین را مهار کنند.

کسانی که می خواهند سطح سروتونین خود را بهبود بخشند، می توانند از داروها برای رسیدن به هدفشان کمک کنند. آمینو اسید 5-HTР را می توان به عنوان یک مکمل مصرف کرد و توانایی بدن در تولید سروتونین را بهبود بخشید. آمینو اسید دیگری به نام L-tryrtорhаn توسط بدن برای تولید سروتونین استفاده می شود. با این حال، قبل از مصرف این مکمل‌ها، به بیماران توصیه می‌شود که به دنبال تأیید پزشکان و سایر متخصصان سلامت باشند. کسانی که می خواهند در شب کار کنند باید به اندازه کافی استراحت کنند تا عواقب منفی دائمی را به حداقل برسانند. تغذیه سالم و تغذیه می تواند سطح سروتونین را بهبود بخشد و