آیا غذا خوردن مهربان ترین راه برای مقابله با احساسات است؟


زمان خواندن: 7 دقایق

این هفتمین پست از یک مجموعه 10 قسمتی است که به اصول غذا خوردن شهودی می پردازد. پست هفته گذشته در مورد اصل 6 بود: احساس سیری خود را.


آیا با خوردن عاطفی دست و پنجه نرم می کنید – گاهی اوقات، گاهی اوقات یا همیشه چه احساسی دارید؟ آیا خود را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار داده اید، یا تلاش زیادی کرده اید که تمایل خود به استفاده از غذا برای تسکین را از بین ببرید؟ ممکن است به این نکته کوچک علاقه مند باشید: قبل از نسخه فعلی “غذا خوردن شهودی”، اصل 7 “بدون استفاده از غذا با احساسات خود کنار بیایید” نام داشت. امروزه به عنوان “با احساسات خود با مهربانی کنار بیایید” شناخته می شود.

چرا این تغییر؟ زیرا واقعیت این است که گاهی اوقات، استفاده از غذا برای تسکین استرس یا احساسات ناراحت‌کننده، مهربان‌ترین انتخاب است – و گاهی اوقات اینطور نیست.. این باعث می‌شود که تلاش برای کنار گذاشتن کامل غذا خوردن احساسی، کاملاً با فرهنگ رژیمی باشد. طعنه آمیز، با توجه به اینکه رژیم خود می تواند احساسات را تحریک کند، که در نهایت منجر به استفاده از غذا به عنوان مکانیسم اصلی مقابله شما برای مقابله با آن احساسات می شود.

من مشتریانی داشته ام که تحت درمان برای خوردن عاطفی بوده اند و در تمام مدت به آنها اطمینان داده شده است که وقتی غذا خوردن عاطفی خود را “درمان” کنند، ناگهان وزن کم می کنند. خوب، این اتفاق نیفتاد، و در حالی که بررسی نحوه استفاده عاطفی از غذا ارزشمند است، اما این ارزش در کاهش وزن نیست، بلکه در یادگیری راه‌های مؤثرتر برای یافتن آرامش یا آرامش در زمانی که به آن نیاز داریم، نهفته است.

یک مثال مختصر مشتری

مری از دوران کودکی تمایلات عاطفی شدیدی به خوردن داشت، زمانی که غذا تنها منبع آرامش او در خانواده ای با پدری از نظر عاطفی دور و مادری بیمار روانی بود. مدتی بود که با هم کار می کردیم که او به من گفت هفته بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. او می‌خواست برای راحتی در سطحی غذا بخورد، زیرا دهه‌ها مورد علاقه او بود، اما در کمال تعجب متوجه شد که در اعماق وجودش واقعاً نمی‌خواهد.

به ذهنش رسید که وقتی رژیم می گرفت، کاری که در تمام دوران بزرگسالی خود انجام داده بود، او هرگز به طور کامل و درست تغذیه نشد با غذای کافی برای احساس سیری راحت. این تا حدی به این دلیل بود که او نتوانست به گرسنگی خود احترام بگذارد و به لطف پلیس مواد غذایی یک میلیون قانون غذایی داشت. بنابراین با کم‌خوراکی دائماً در برابر استرس بسیار آسیب‌پذیر بود و نه فقط غذا می‌خورد، بلکه می‌خورد پرخوری، برای آرامش دادن به خودش

هنگامی که او شروع به تغذیه مداوم خود با غذا و فعالیت های شاد کرد، در برابر استرس مقاوم تر شد. – به علاوه، او راه‌های دیگری را برای آرامش خود در زمانی که شرایط سخت می‌شود، شناسایی کرد.

تداوم غذا خوردن احساسی

غذا خوردن احساسی برای همه یکسان نیست و اشکال مختلفی دارد.

  • ارضای حسییا لذت، ملایم ترین احساسی است که غذا ممکن است ایجاد کند، و این بخشی عادی از زندگی است.
  • خوردن غذاها برای راحتی می تواند بخشی از یک رابطه سالم با غذا باشد، اگر این کار را در حین حضور و بدون احساس گناه انجام دهید.
  • با ادامه روند، بسیاری از مردم از غذا به عنوان یک غذا استفاده می کنند حواس پرتی از احساساتی که انتخاب می کنند تجربه نکنند. استفاده از غذا به این روش می تواند مشکل ساز باشد، زیرا توانایی شما را در تشخیص سیگنال های بصری شما مسدود می کند.
  • یک شکل جدی‌تر از خوردن احساسی، استفاده از آن است آرام بخش، خود را بی حس کنید. برخی از مردم به این “کما غذایی” می گویند. این کار شما را برای مدت طولانی از احساس احساسات خود باز می دارد و همچنین باعث می شود که متوجه علائم گرسنگی یا سیری نشوید.
  • اگر هرگز آن را تجربه نکرده اید، ایده خوردن برای مجازات عجیب به نظر می رسد، اما قطعا اتفاق می افتد. اگر متوجه شدید که مقادیر بسیار زیادی غذا را با حالتی تقریباً عصبانی و شدید می خورید که باعث می شود شما احساس ضرب و شتم کنید، می خواهم بدانید که تنها نیستید. من چند سال پیش مشتری جوانی داشتم که بعد از اینکه به آرامی از او سؤال کردم به من فاش کرد که او این کار را انجام داده است و وقتی به او گفتم که این واقعاً یک چیز است و فقط این نبود که چیزی به طرز وحشتناکی اشتباه است. با او، او شوکه شد. او واقعاً فکر می کرد که او شکسته است.
محرک های احساسی خوردن

محرک های احساسی خوردن زیاد هستند، اما در اینجا برخی از رایج ترین آنها وجود دارد:

  • کسالت و تعلل. به عبارت دیگر، غذا خوردن برای پر کردن زمان یا به تعویق انداختن انجام کارهایی که واقعاً نمی‌خواهید انجام دهید.
  • رشوه و پاداش. ریشه های این اغلب در دوران کودکی شروع می شود. به عنوان مثال، وقتی بعد از زمین خوردن و پوست زانو به شما یک کلوچه پیشنهاد می شود، یا وقتی نمرات خوبی کسب می کنید کیک می دهند. در بزرگسالی، ممکن است اینگونه به نظر برسد: “امروز سخت کار کردم، لیاقت یک کیک کوچک را دارم.”
  • هیجان. به معنای واقعی کلمه استفاده از غذا برای افزایش هیجان زمانی که زندگی کسل کننده می شود.
  • آرامش بخش. وقتی روز سختی را پشت سر گذاشته اید، برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، غذا بخورید.
  • عشق. نشان دادن عشق به خود – یا دیگران – از طریق غذا.
  • ناامیدی، عصبانیت و عصبانیت. اگر اینها محرک های شما هستند، ممکن است متوجه شوید که به دنبال غذاهای ترد یا سفت هستید.
  • فشار. استرس یک محرک اصلی برای خوردن احساسی است، با این حال، مشکلات بیولوژیکی ناشی از استرس (افزایش سطح هورمون های استرس، افزایش فشار خون و غیره) در صورت پرخوری به دلیل استرس بدتر می شود. شایان ذکر است که افرادی که رژیم دارند اغلب از استرس به عنوان بهانه ای برای «تحت رژیم غذایی خود» استفاده می کنند.
  • اضطراب وقتی پروانه ها را در شکم خود احساس می کنید، این می تواند شما را به خوردن غذا وادار کند.
  • افسردگی خفیف میل به احساس بهتر و داشتن انرژی بیشتر می تواند شما را ترغیب کند که به دنبال تقویت غذا باشید.
  • متصل بودن. میل به ارتباط شخصی می تواند بر نحوه و آنچه می خوریم زمانی که از غذا در یک محیط اجتماعی لذت می بریم تأثیر بگذارد.
  • شل کردن افسار. برای برخی از افراد، پرخوری تنها مکانیسمی است که برای رها کردن کنترل سخت در بقیه عمر خود دارند.
سوالاتی که باید از خود بپرسید

مهم نیست که در کجای زنجیره قرار می گیرید، مهم نیست که غذا خوردن احساسی شخصی شما چه چیزی را تحریک می کند، مقابله با غذا خوردن احساسی با پرسیدن این سوالات از خود شروع می شود:

  • ابتدا از خود بپرسید “آیا از نظر بیولوژیکی گرسنه هستم؟” اگر پاسخ مثبت است، گرسنگی خود را گرامی بدارید و بخورید!
  • اگر پاسخ «نه» است، از خود بپرسید، “چه احساسی دارم؟” پاسخ دادن به این همیشه آسان نیست، بنابراین ممکن است لازم باشد آن را بنویسید یا با کسی صحبت کنید، یا به سادگی با احساسات بنشینید و آنها را تجربه کنید، اگر این برای شما راحت است. من تعدادی جزوه در بسته کاربرگ شما گنجانده ام که شامل لیستی از احساسات است، که می تواند زمانی مفید باشد که می خواهید بفهمید دقیقاً چه احساسی دارید.
  • سپس، چون بسیاری از مردم برای رفع نیازهای برآورده نشده غذا می خورند، از خود بپرسید: “به چه چیزی نیاز دارم؟” اگر متوجه شدید که حوصله‌تان سر رفته، ممکن است به سرگرمی یا تحریک نیاز داشته باشید. اگر تشخیص دهید که احساس اضطراب می کنید، چیزی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید این است که آرامش بیشتری داشته باشید. اگر احساس تنهایی می کنید، ممکن است به ارتباط اجتماعی نیاز داشته باشید، حتی اگر تلفنی باشد.
  • سپس، در صورت نیاز از کمک بخواهید یا از یکی از ابزارهای مقابله ای دیگر خود استفاده کنید. بسته به احساسی که دارید، این ممکن است به معنای تماشای یک فیلم خنده دار، پیاده روی رفتن برای تغییر صحنه یا دمیدن، کار کردن بر روی یک پازل یا خواندن یک کتاب خوب برای پرت کردن حواس خود، یا مراقبه یا گوش دادن باشد. به موسیقی آرام بخش تا کمتر احساس اضطراب کنید. البته این فقط چند نمونه است!
رفع نیازهای خود بدون غذا

وقتی استرس دارید، ناراحت هستید، تنها هستید یا با سایر احساسات ناراحت‌کننده سروکار دارید، نیاز شما به احساس «کمتر بد» یک نیاز واقعی و مشروع است. اگر احساسات شما غیرقابل تحمل است و غذا تنها ابزاری است که به شما کمک می کند تا با آن کنار بیایید، پس اگر غذا دارید، خدا را شکر کنید. اما گاهی اوقات، انتخاب مهربان‌تر، یافتن راه‌های جایگزین برای مقابله است. مثلا:

  • به دنبال پرورش باشید برای مثال، با سگ یا گربه خود بازی کنید، پیاده روی آرامش بخش یا حمام حبابی کنید، وقت خود را به باغبانی بگذرانید، یوگا انجام دهید، یا به سادگی استراحت کنید و استراحت کنید.
  • با احساسات خود کنار بیایید با تصدیق آنچه شما را آزار می دهد. اجازه دادن به احساسات شما باعث کاهش نیاز شما به پایین آوردن آنها با غذا می شود.
  • یک حواس پرتی متفاوت پیدا کنید. یک مطالعه تحقیقاتی چند سال پیش، شرکت کنندگان را به دو گروه تصادفی تقسیم کرد. به هر دو گروه یک فیلم استرس‌زا از نظر عاطفی نشان داده شد، سپس به یکی از گروه‌ها اجازه داده شد به غذا دسترسی داشته باشند، در حالی که به دیگری دسترسی نداشت. گروهی که به غذا دسترسی داشتند درگیر غذا خوردن عاطفی بودند و بدیهی است که گروه دیگر نمی توانستند. در نهایت هر دو گروه در مدت زمان یکسانی احساس بهتری داشتند که این امر را نشان می دهد وقت آن است، نه غذا، زمانی که می خواهیم کمی احساس بهتری داشته باشیم مهم است. بنابراین یافتن راهی غیرغذایی برای پرت کردن حواس خود در حالی که از ساعت بیرون می روید می تواند مفید باشد.

نکته اصلی این است که خوردن احساسی هم کمک می کند و هم آسیب می رساند. در اینجا یک تمرین ساده و در عین حال بینش‌انگیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. یک تکه کاغذ بردارید و:

  • در یک طرف، روش هایی را که استفاده از غذا از نظر احساسی به شما کمک می کند، یادداشت کنید
  • از طرف دیگر، روش هایی را بنویسید که استفاده از غذا باعث ناراحتی عاطفی شما می شود
مزایای (شاید) شگفت انگیز خوردن احساسی

در حالی که یافتن راه های غیر غذایی برای مقابله با استرس، کسالت و احساسات فواید واقعی دارد، همچنین مهم است که در نظر بگیرید چه اتفاقی می افتد وقتی غذا دیگر برای راحتی و آرامش مهم نیست؟

  • شما مزایای استفاده از غذا را ندارید که می تواند ناراحت کننده باشد. به علاوه در تجربه احساسات خود گیر کرده اید.
  • و این احساسات ممکن است قوی‌تر به نظر برسند زیرا شما آنها را پنهان نمی‌کنید، که برخی افراد را وادار می‌کند تا به دنبال مشاوره به عنوان راهی برای پردازش نهایی آنها باشند.

گذشته از این واقعیت که برای برخی افراد، بعضی اوقات، غذا تنها ابزاری است که باعث می شود احساسات غیر قابل تحمل آنقدر غیر قابل تحمل نباشد. غذا خوردن احساسی می تواند یک مزیت غافلگیر کننده دیگر نیز داشته باشد – می تواند به عنوان یک پرچم قرمز از وقوع چیزی باشد.

این می تواند سرنخی باشد که زندگی شما با مسئولیت های زیاد، آرامش بسیار کم، یا اینکه چیزی به دلیل دیگری کاملاً درست نیست، نامتعادل است. شاید عجیب به نظر برسد، اما در این راه، میل به غذا خوردن احساسی می تواند یک هدیه باشد، اگر متوجه هوس شدید، از خود بپرسید آیا گرسنه هستم، چه احساسی دارم، به چه سوالاتی نیاز دارم؟

همانطور که وقتی در مورد تداوم غذا خوردن احساسی صحبت کردم اشاره کردم، وقتی از غذا برای پرورش خود به شیوه ای سازنده و سالم استفاده می کنید، خوردن احساسی مشکلی نیست. این شامل انتخاب غذاهایی است که واقعاً شما را سیر می کند، و همچنین چیزهایی مانند سوپ مرغ در هنگام بیماری یا کاکائو داغ در زمانی که هوای بیرون خسته کننده است. زمانی که شما به سمت پایین حرکت می کنید، مهم است که در مورد آنچه در حال رخ دادن است، عمیق تر تحقیق کنید، و سه گانه خودآگاهی دلسوزانه، کنجکاوی و عدم قضاوت را به ارمغان بیاورید.

هفته آینده، در مورد آن صحبت خواهم کرد اصل هشتم: به بدن خود احترام بگذارید.

این پست حاوی پیوندهای وابسته به آمازون است. من به عنوان یک همکار آمازون از خریدهای واجد شرایط درآمد کسب می کنم.


کری دنت یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ثبت شده در شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا احساس بهتری در بدن خود داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند.

چاپ این پست چاپ این پست