آیا رژیم مدیترانه ای می تواند به افسردگی کمک کند؟


نشان داده شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای تاثیر مثبتی بر کاهش میزان بیماری قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان دارد. با این حال، تغذیه اغلب به عنوان یک جنبه از درمان سلامت روان نادیده گرفته می شود. خوشبختانه، محققان اکنون به دنبال مطالعاتی هستند تا پاسخ دهند آیا رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به افسردگی کمک کند؟

افسردگی چیست



بر اساس کلینیک مایوافسردگی به عنوان یک اختلال خلقی تعریف می شود که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه می شود. این اختلال که به آن اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز گفته می شود، بر احساس، تفکر و رفتار شما تأثیر می گذارد و می تواند منجر به انواع مشکلات روحی و جسمی شود.

تخمین زده می شود که در حال حاضر 251 تا 310 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند. تبادل داده های بهداشت جهانی).



متغیرهای زیادی وجود دارند که می توانند باعث یا منجر به افزایش خطر افسردگی شوند. اگر افسردگی درمان نشود، می‌تواند آسیب جدی به تمام جنبه‌های زندگی افراد از جمله مسائل عاطفی، رفتاری و سلامتی وارد کند.

گزینه های درمانی زیادی برای افسردگی وجود دارد، از جمله درمان و دارو. با این حال، به تازگی است که مردم شروع به نگاه کردن به تغذیه به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان کرده‌اند.

آیا رژیم مدیترانه ای می تواند به افسردگی کمک کند؟



تحقیقات جدید در مورد بحث قرار گرفت نشست سالانه انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 2019 این نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است از علائم افسردگی در زندگی بعدی محافظت کند.

مطالعه شرق آتیکا، یونان

  • سازمان بهداشت جهانی: محققان دانشگاه آزاد هلنیک یونان به رهبری کنستانتینوس آرگیروپولوس، MD، Ph.D.
  • شركت كنندگان: اعضای مراکز مهد کودک برای سالمندان، در شرق آتیکا، یونان
  • چی مورد مطالعه قرار گرفت: 64% پایبندی متوسط ​​به رژیم غذایی مدیترانه ای و 34% پایبندی بالا را گزارش کردند. تقریباً یک چهارم از نظر علائم افسردگی مثبت بودند
  • یافته هاپیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است از بروز علائم افسردگی در سنین بالاتر محافظت کند.
  • چرا: مطالعه نشان داد که رژیم غذایی با سبزیجات بیشتر و کمتر در طیور و الکل با کاهش احتمال ابتلا به افسردگی یا افسردگی در آینده مرتبط است.
  • یادداشت: مطالعه فوق علت و معلولی را اثبات نمی کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در حفظ رژیم غذایی سالم، ورزش یا تعاملات اجتماعی مشکل داشته باشند

مطالعه PREDI-DEP

یک مطالعه بزرگ که ارزیابی کرد که آیا رژیم غذایی مدیترانه‌ای، به‌ویژه مکمل‌سازی با روغن زیتون فرابکر و/یا آجیل، عاملی در پیشگیری از خطر عود افسردگی تک قطبی است یا خیر.

  • شركت كنندگان: 18 سال و بالاتر، یک دوره افسردگی اساسی قبلی در پنج سال گذشته داشته است و در شش ماه گذشته در مرحله بهبودی کامل یا نسبی هستند.
  • آنچه مورد مطالعه قرار گرفتدو گروه (250 نفر در هر گروه): رژیم مدیترانه ای با روغن زیتون در مقابل گروه کنترل (بدون مداخله غذایی). کارآزمایی بالینی طراحی شده برای مشاهده نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از افسردگی مکرر
  • یافته ها: مطالعه هنوز در بازه زمانی 2 ساله پیگیری

مطالعه دانشگاه فناوری در سیدنی در مورد مردان جوان

یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به بهبود علائم افسردگی در مردان جوان کمک کند.

  • شركت كنندگان: 72 مرد جوان، 18 تا 25 ساله، مبتلا به افسردگی با تشخیص بالینی
  • آنچه مورد مطالعه قرار گرفت: مطالعه 12 هفته ای با هدف تعیین اینکه آیا افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند علائم افسردگی را بهبود می بخشند یا خیر.
  • یافته ها: محققان گزارش دادند که 100 درصد از شرکت کنندگان در گروه حمایت از رژیم غذایی مدیترانه ای بهبودهایی را در سیستم افسردگی خود تجربه کردند. آنها در ادامه گزارش دادند که 36 درصد نیز در مقیاس فهرستی افسردگی بک کاهش یافته اند.

چرا این مهم است – نتایج نقش احتمالی تغذیه در درمان افسردگی را برجسته می کند.

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای بر افسردگی

بر اساس یافته های منتشر شده در اخبار پزشکی امروزمطالعات نشان داد که پیروی از رژیم غذایی غنی از گیاهان مدیترانه ای با کاهش 33 درصدی خطر افسردگی در مقایسه با پیروی از رژیم غذایی حاوی غذاهای گیاهی کم همراه است.

محدود کردن اثرات مثبت احتمالی رژیم مدیترانه ای به یک غذا یا ماده غیرممکن است. به طور کلی، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به افسردگی کمک کند زیرا:

  • چربی اشباع شده و پروتئین حیوانی آن کم است
  • سرشار از گیاهان – میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون، آجیل و دانه ها
  • سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و چربی های تک غیراشباع
  • تعادل خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
  • مصرف کم الکل

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که سطوح کافی ویتامین B و فولات ممکن است به بهبود علائم افسردگی کمک کند. یافته‌های حاصل از مطالعه قلب Kuopio نشان می‌دهد که افرادی که سطح فولات مطلوبی دارند، نسبت به افرادی که سطح فولات کافی داشتند، خطر ابتلا به افسردگی را به میزان قابل‌توجهی بالاتر داشتند. رژیم غذایی مدیترانه ای منبع خوبی از فولات است.

غذاهایی که به خلق و خو کمک می کنند

همانطور که قبلا ذکر کردیم، هیچ ماده غذایی یا ماده ای وجود ندارد که بتواند کمک کند یا آسیب برساند. این موضوع در مورد افسردگی نیز صادق است.

با این حال، برخی از مواد تشکیل دهنده وجود دارد که تحقیقات نشان می دهد ممکن است به پروتئین در عملکرد مغز، خلق و خوی کمک کند و خطر پیشگیری از زوال شناختی / زوال عقل را ارائه دهد.

  • سبزیجات برگ سبز تیره
  • ماهی چرب
  • توت ها
  • چای و قهوه
  • گردو

این رو چک کن اسموتی کره بادام و بلوبری تقویت کننده مغز آیا به دنبال یک دستور العمل خوشمزه برای تقویت خلق و خو هستید؟

افکار نهایی

افسردگی یک بیماری چند وجهی است که بسیاری به دلایل مختلف از آن رنج می برند. تحقیقات هنوز در این زمینه در حال انجام است. با این حال، روندها امیدوار کننده به نظر می رسند که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است تأثیر مثبتی بر بهبود سیستم های افسردگی و کاهش احتمالی خطر افسردگی داشته باشد.

(8 بار بازدید شده، 8 بازدید امروز)

آخرین ویرایش: 8 ژوئن 2022