آیا خوردن آگاهانه کارساز است؟ بستگی به تعریف شما دارد


زمان خواندن: 6 دقایق

“آیا خوردن آگاهانه کار می کند؟” این سؤالی است که من زیاد می‌شنوم و زیاد می‌خوانم، از محققان و افراد عادی مثل شما. اما برای پاسخ به این سؤال، به پاسخ سؤال دیگری نیاز داریم: «منظور شما از چیست؟ کار؟”

این ممکن است ذره ای شما را شگفت زده نکند، اما اکثر مردم (از جمله محققان) که می پرسند، “آیا غذا خوردن آگاهانه موثر است؟” معنی «آیا غذا خوردن آگاهانه برای کاهش وزن؟” چون همه چیز به کاهش وزن برمی گردد، اینطور نیست؟ [Sigh.]

این امر، غذا خوردن آگاهانه را به لیست چیزهای کاملاً خوب و شگفت انگیزی اضافه می کند که با فرهنگ رژیم غذایی و پیگیری کاهش وزن از بین رفته اند. (سایر مطالب موجود در لیست شامل ورزش، آشپزی، برنامه ریزی وعده های غذایی و خوردن است.)

در حالی که روندی برای شرکت‌های کاهش وزن و همچنین کتاب‌ها و اپلیکیشن‌هایی که کاهش وزن را تبلیغ می‌کنند (به ویژه کاهش وزن «غیر رژیمی»، که یک چیز قانونی نیست) وجود دارد که از غذا خوردن آگاهانه استفاده کنند. اما این عمل باعث می‌شود که غذا خوردن آگاهانه و ذهن‌آگاهی واقعاً چیست.

چرا خوردن آگاهانه و پیگیری کاهش وزن با هم ترکیب نمی شوند؟

یکی از مشکلات استفاده از غذا خوردن آگاهانه به عنوان ابزاری برای تسهیل کاهش وزن این است که در خوردن آگاهانه واقعی اختلال ایجاد می کند. طبق گفته مرکز تغذیه آگاهانه (TCME)، اصول تغذیه آگاهانه عبارتند از:

  • به خود اجازه دهید از فرصت های مثبت و پرورشی که از طریق انتخاب و آماده سازی غذا در دسترس است آگاه شوید به خرد درونی خود احترام بگذارید.
  • استفاده از تمام حواس در انتخاب غذایی که هم برای شما راضی کننده باشد و هم برای بدن شما مغذی باشد.
  • پذیرش پاسخ به غذا (دوست داشتن، دوست نداشتن یا خنثی) بدون قضاوت.
  • آگاهی از گرسنگی جسمی و سیری نشانه هایی برای تصمیمات خود را برای شروع و پایان غذا خوردن راهنمایی کنید.

اگر امیدوارید که غذا خوردن آگاهانه به شما کمک کند کمتر غذا بخورید و منجر به کاهش وزن شود، پس این کار را انجام دهید تلاش (در این مورد در زیر بیشتر توضیح دهید) به شما اجازه نمی دهد به خرد درونی خود احترام بگذارید زیرا تمرکز شما به بیرون کشیده می شود. (به عنوان مثال، «آیا این غذا/مقدار غذا به کاهش وزن من کمک می‌کند؟») اگر احساس می‌کنید که از کاهش وزن پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است انتخاب واقعی غذایی که برایتان رضایت‌بخش باشد، برایتان سخت باشد. یا، اگر غذایی می‌خورید که از آن لذت می‌برید و سیرکننده است، اما «دوستانه کاهش وزن» نیست، ممکن است قضاوت شما را درگیر کند. .”)

همچنین، احتمالاً در دامی می افتید که برای بسیاری از افرادی که به غذا خوردن شهودی می آیند به امید اینکه به آنها کمک کند وزن کم کنند، گرفتار می شوید: به جای استفاده از آگاهی خود از نشانه های گرسنگی و سیری. راهنما تصمیمات خود را برای شروع و پایان غذا خوردن، از گرسنگی و سیری به همان اندازه سخت و سریع استفاده خواهید کرد قوانین. این برخلاف روح غذا خوردن آگاهانه و شهودی است.

غذا خوردن بدون فکر و محدودیت غذایی

آیا این بدان معناست که افرادی که با هوشیاری غذا می خورند هرگز کمتر غذا نمی خورند؟ هیچ البته نه. اگر تمایل دارید بدون فکر از یک کیسه یا جعبه غذا بخورید، خوردن آگاهانه ممکن است به این معنا باشد که مقداری از غذا را در یک ظرف قرار دهید، به طعم میان‌وعده توجه کنید، سپس قبل از تصمیم‌گیری آگاهانه، وقتی ظرف خالی است، به نشانه‌های رضایت و سیری توجه کنید. بیشتر بخوریم ممکن است متوجه شوید که در واقع راضی هستید و به چیز بیشتری نیاز ندارید.

به همین ترتیب، اگر یک وعده غذایی را بدون فکر میل کنید، فقط با سردرگمی به بشقاب خالی خود نگاه کنید و متعجب شوید که غذا کجا رفته، ممکن است بخواهید بیشتر بخورید حتی اگر متوجه شوید که از نظر جسمی سیر هستید. این به این دلیل است که شما هیچ یک از آنها را دریافت نکردید رضایت حسی از خوردن. شما سیر هستید، اما چیزی کم است. اگر با هوشیاری شروع به خوردن کنید و متوجه طعم، بافت، دما و عطر غذای خود شوید، و همچنین زمانی که گرسنگی شما کم می شود و سیری شروع به رشد می کند، ممکن است با غذای کمتر نسبت به قبل کاملاً راضی باشید.

اما آیا این منجر به کاهش وزن می شود؟ چه کسی می داند، و از منظر غذا خوردن آگاهانه – و همچنین خوردن شهودی – چه کسی اهمیت می دهد؟ هدف هر دو غذا خوردن به شیوه ای مغذی، پرورش دهنده و رضایت بخش، بدون قضاوت یا گناه است. بسته به اینکه رفتارهای غذایی و رابطه شما با غذا قبل از شروع یادگیری و تمرین خوردن آگاهانه (یا شهودی) چه بوده است، وزن شما ممکن است بالا، پایین یا ثابت بماند.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که به اندازه کافی غذا نخورده اید که سیر شوید، یا اینکه رژیم غذایی ثابت شما از غذاهای کم کالری، در واقع، شادی آور نبوده است (و نه رضایت بخش) سپس اتخاذ اصول تغذیه آگاهانه می تواند منجر به افزایش وزن شود زیرا قبلاً غذای خود را محدود می کردید.

بیانیه موضع TCME در مورد گنجاندن وزن

TCME کاملاً واضح است که خوردن آگاهانه مداخله ای برای کاهش وزن نیست، همانطور که در این بیانیه موضع ذکر شده است:

این موقعیت مرکز تغذیه آگاهانه است همه بدن ها، صرف نظر از شکل، اندازه یا ترکیب، مستحق مراقبت، احترام و تغذیه هستند. و در حالی که TCME تأیید می کند که پیگیری سلامت یک الزام اخلاقی نیست، ما معتقدیم که همه مردم سزاوار دسترسی به خدمات بهداشتی غیر انگ و تایید کننده بدن هستند.

“تغذیه آگاهانه آگاهی را در مورد اینکه چگونه غذا و تجربیات خوردن ما به طور کلی بر سلامت و تندرستی ما تأثیر می گذارد، از جمله سلامت عاطفی، ذهنی، فیزیکی، تغذیه ای، اجتماعی و معنوی ما را تقویت می کند. غذا خوردن آگاهانه وزن را به عنوان یک نمایش نادرست از سلامت یا تندرستی می بیند و از استقلال در مورد تصمیمات غذایی حمایت می کند و افراد را تشویق می کند تا با خرد درونی خود ارتباط برقرار کنند تا بدانند چه چیزی، چه زمانی و چه مقدار بخورند.. این افراد را تشویق می کند که با کنجکاوی و بدون قضاوت به غذا و خوردن نزدیک شوند – باورهای دوگانه ای را که غذا را به عنوان “خوب” یا “بد” طبقه بندی می کنند کنار بگذارند و دوباره یاد بگیرند که چگونه نشانه های گرسنگی و سیری را تشخیص دهند و به آنها پاسخ دهند.

TCME رویکردهای هنجاری وزن را برای مراقبت که از وزن، BMI یا کاهش وزن به عنوان نمونه هایی برای سلامتی استفاده می کنند، تایید نمی کند زیرا چنین رویکردهایی:

  1. ناتوانی در شناخت ماهیت پیچیده و چند عاملی سلامت و رفاه
  2. کنترل بیرونی غذا و خوردن را ترویج دهید
  3. ترویج اخلاقی سازی غذا
  4. انگ وزن و اندازه را تقویت کنید

«متخصصان و معلمان آگاهانه غذا خوردن از فرضیاتی در مورد سلامت جسمانی، سلامت عاطفی یا رفتارهای غذایی فرد بر اساس اندازه یا شکل بدن آنها منصرف می شوند. آنها تشویق می شوند تا تعبیر نادرست غذا خوردن آگاهانه را به عنوان یک مداخله هنجاری یا کاهش وزن تصحیح کنند.برای به چالش کشیدن استفاده از زبان و شیوه های انگ انگ زدن به وزن در جوامع خود، و ترویج غذا خوردن آگاهانه به عنوان تمرینی که شامل همه بدن می شود.”

در پرچم های قرمز، و تلاش

در بالا به “تلاش” اشاره کردم. پس دقیقاً به چه معناست؟ تلاش به معنای تلاش برای رسیدن یا به دست آوردن چیزی است. در حالی که این ذاتاً چیز بدی نیست (مثلاً اگر برای یادگیری چیزی تلاش کردید، باید تلاش کنید)، دقیقاً با هیچ تمرین ذهن‌آگاهی کار نمی‌کند.

تمرین‌های ذهن‌آگاهی، چه در مورد غذا خوردن آگاهانه صحبت کنید، چه مدیتیشن ذهن‌آگاهی، یا صرفاً توجه به آنچه در آن لحظه انجام می‌دهید… مربوط به بودن است. در حال حاضر. اگر در تلاش برای رسیدن به چیزی از طریق حواس پرتی هستید، خواه این باشد که کمتر بخورید، وزن کم کنید، آرام تر شوید یا به سادگی احساس بهتری داشته باشید، دیگر واقعاً در آن لحظه نیستید. شما از نظر ذهنی در آینده هستید. شما به نتایج آینده کاری که در لحظه انجام می دهید فکر می کنید یا به آنها امیدوار هستید.

به عنوان افشای کامل، موضوع تلاش از آنجایی که به شیوه های تمرکز حواس مربوط می شود چیزی است که نسبتاً اخیراً آموختم. من به مدت یک روز از طریق مرکز مراقبه راک روح یک خلوت مجازی مراقبه محبت آمیز بودم و معلم به آن پرداخت. سپس یک ماه بعد، من با کریستن نف و کریستوفر گرمر یک آموزش مجازی شفقت به خود انجام دادم، و آنها گفتند که اگر با هدف احساس بهتر (تلاش) به خود شفقت نشان دهید، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. دلیل ابراز همدردی با خود این است که شما انسان هستید و بنابراین شایسته شفقت هستید. توقف کامل

بنابراین… از هر برنامه یا تمرین‌کننده‌ای که قول می‌دهند (یا حتی پیشنهاد می‌کنند) که غذا خوردن آگاهانه (یا غذا خوردن شهودی) به شما کمک می‌کند وزن خود را بدون رژیم لاغر کنید، راه دیگری را اجرا کنید. اینها پرچم‌های قرمز مهمی هستند که آنها به اشتباه درک می‌کنند، یا عمداً از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند.


کری دنت یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غرب اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا احساس بهتری در بدن خود داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند.

چاپ این پست چاپ این پست